Dette skal visst sørge for at både økonomi og integrering går seg til. Å få asylsøkere ut på arbeidsmarkedet har imidlertid vært en tverrpolitisk prioritet i en årrekke, med påfølgende kostbare tiltak for realisere det vi kan kalle myndighetenes plan A.
Resultatet har derimot vært magert ettersom det er lettere sagt enn gjort å få mennesker med manglende skolegang og kvalifikasjoner inn på et marked hvor antallet ledige ufaglærte arbeidsplasser er få og synkende – ikke minst fordi det allerede finnes en eksisterende ufaglært, innfødt såvel som innvandret, arbeidsstyrke i mottagerlandene. Derfor går da heller ikke noen lands politiske ledelse i detalj om hvor alle de arbeidsplassene som trengs skal komme fra og hvordan de eventuelt skal finansieres.
Fakta om flykningstrømmen
- En million mennesker har i løpet av 2015 kommet til Europa etter å ha flyktet fra forfølgelse, krig og fattigdom. (FN-tall per 22. desember)
- 972.500 flyktninger og migranter hadde per 21. desember krysset Middelhavet og Egeerhavet.
- 3.600 mennesker er registrert som druknet eller savnet.
- 816.752 kom sjøveien fra Tyrkia til Hellas, de aller fleste var fra krigsherjede land.
Flyktningstrøm sør i Tyskland, 2014
Foto: Getty images, Jeff Buckley
For å ta noen eksempler: Sverige har de siste syv år satset over 50 milliarder kroner (SEK) for å gjøre det billigere å ansette arbeidsledige. Kostnadene for tiltaket har steget fra drøye to milliarder årlig i 2008 til nesten 10 milliarder i 2015. Resultatet er ikke noe å skrive hjem om. Flere av de statlige støtteordningene for å nettopp ansette nyankomne asylsøkere gjør ansettelsen nesten gratis, men bare et fåtall går videre til en vanlig, ikke-subsidiert jobb.
- Dagens situasjon er forverret
Andelen som går fra en såkalt innslusningsjobb, som er en ordning som er spesielt rettet mot nyankomne, til en vanlig jobb har attpåtil sunket for hvert år og er nå på knappe 7 prosent.
I 2011 fant aftenposten at det til da var brukt 100 milliarder kroner på ulike handlingsplaner og tiltak
Tommy Funderburk
Resultatet har derimot vært magert ettersom det er lettere sagt enn gjort å få mennesker med manglende skolegang og kvalifikasjoner inn på et marked hvor antallet ledige ufaglærte arbeidsplasser er få og synkende – ikke minst fordi det allerede finnes en eksisterende ufaglært, innfødt såvel som innvandret, arbeidsstyrke i mottagerlandene. Derfor går da heller ikke noen lands politiske ledelse i detalj om hvor alle de arbeidsplassene som trengs skal komme fra og hvordan de eventuelt skal finansieres.
